Hoppa till innehåll

Tips Om Debatt Artikel, Argumenterarde Text.


V0LFI
 Dela

Rekommendera inlägg

Tjena alla! 

 

Behöver lite hjälp med min argumenterade text. 

 

Tar gärna positiv respons men tycker ni något skall ändras är det bara att skriva om det med!

 

Här kommer den:

 

Det skall vara lagligt att ladda ner. När jag skriver så menar jag med att upphovsrättigt material som delats ut på internet skall bli lagligt att ladda hem utan att bli åtalad med böter från skaparna.

Vad är egentligen fildelning? När någon laddar upp en låt som ägs av ett företag så är det egentligen inte originallåten.  Låten ligger ju kvar på CD skivan som ägaren har. Allt han gjort är att kopierat låten och sedan delat den vidare för andra.  Det du laddar hem är ju inte originalet. Utan en kopia.

 

 Thepiratebay’s ägare har länge varit i krig med stora filmbolag över hela jorden. Varför? filmbolagen tycker att deras hemsida är olaglig när sanningen är att allt hemsidan gör är att länka (visar en användare åt rätt håll). Samtidigt som GOOGLE gör exakt samma sak, utan att bli åtalade.

Fler unga laddar hem och förstår inte brottet de begår, eftersom det är så enkelt att ladda ner något som är upphovsrätt skyddat över internet. Miljontals kronor läggs varje år till att hålla i olika domstolar för att bötfälla en oskyldig civil som laddat hem en film. Alltså det borde bli lagligt att ladda hem film och musik från internet, eller skaparna borde inte ha någon rätt att kräva pengar ifrån personen. Utan endast betala vad filmen egentligen kostade.

 

Det spelar ingen roll om du laddar hem film lite då och då eller driver en egen torrent sida, Vi är alla mål. Just nu delar 1,4 miljoner människor i Sverige ut film/musik/spel.

 

Att göra det lagligt skulle skapa så att fler ladda hem, ja. Men det skulle även skapa att film företag börjar tänka nytt. Att filmbolagen borde försöka tjänar pengar på något annat sätt än att försöka sälja plastskivor som även tappas bort efter första användingen eller repas efter många gånger användning.

Frågar man en ungdom idag när han/hon köpte en DVD film senast så får du nog svaret aldrig. Varför? För att alla ungdomar idag har en dator som har tillgång till internet.

 

Systemet som används idag för att straffa uppladdare/nedladdare är ett bingolotto system. Det är där en person blir bötfälld samtidigt som 1,4 miljoner svenskar fortfarande laddar upp/ner står ostraffade utan ett kanske ens ha en chans att bli ”fångad”.

 

En artist i dagens samhälle får ingen inkomst av att sälja sina CD-skivor. Utan idag sprids musiken direkt över internet som gör honom eller henne världskända inom en natt. Det är då artisten tjänar på att turnera runt om i världen för att folk skall kunna se denna person live.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Tack på förhand alla!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle inlett lite med definitioner och sen gått till mitt huvudsaklig statement. Först förklarat vad fildelning var (kanske lite mer generellt än du), och förklarat den minimala skillnaden mellan illegal och legal fildelning. Sen borde du förklara vad TPB och Google är också. Alltså typ "sökjätten Google" och "TPB är en en av världens största sökmotor för torrenter" eller nått sånt. Dessutom, källor? Det kan vara bra för att lägga lite tyngd i texten, t.ex. nått i stil med "Enligt Piratpartiets senaste undersökning 2011 fildelar upp emot 1.4 miljoner svenskar material illegalt över nätet" Eller varifrån du nu har fått informationen.

 

För att en argumentation ska slå igenom krävs att din ståndpunkt är tydligt, att du har en rationell och tydligt "röd tråd" eller härledning om varför din ståndpunkt är riktig och att om du använder information från verkligheten (alltså att det är något mer än ett rent filosofiskt resonemang) så måste du ha tydliga och säkra källor.

 

Exempel:

"Jag tycker X eftersom vi vet enligt KÄLLA1 att A, och då följer att B, vilket innebär att C, precis som KÄLLA2 säger, och då skulle det bli mycket bättre om X."

 

EDIT: Om din argumentation är tydlig nog så behöver du inte CAPS, fett och understrykning. Möjligen ett utropstecken, men det passar sig bättre om du skriver ett talmanus.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skivbolagen är ju det största råttorna. Det är ju en "mellan handel" , för det mesta är det bolagen som gråter över fildelare. Om man ser det från en annan vinkel tror jag artister skulle dra in mer pengar på annonser och doneringar. För att även om det finns folk som fildelar finns det folk som inte gör det och går in på sidor som youtube där artisterna kan få pengar för att deras egna låt spelas. Gubbar som Bert Karlsson är bara rädd att förlora sitt jobb för att det finns fildelare, gubbfan lever på musiker osv... Skivbolag borde inte finnas längre, det var användbart när man inte hade datorer. Men nu är Itunes och spotify och andra tjänster mer användbart. Vad kan det vara vad en musiker får från en skiva? 7kr? Det är ju såhär det är deras spelningar och turnéer som drar in pengar till dom. Lika så biografer drar in nästan alla pengar till filmerna, liksom hur stor procent av befolkningen köper DvD skivor för 50-300 kr när det finns Netflix eller gratis filmsidor och TPB.

 

Jag kollade på en debatt om detta. Exakt likadant om att det fanns kassettband där man kunde spela in direkt från tv'n och kunde se. Antipirat partiet tror fortfarande att de kan stoppa hela Sveriges fildelning. Det är sinnessjukt att de fortfarande tror det de har kommit med olika sätt att skrämma fildelare. Vad kan det vara 10-30 personer som har åkt fast av miljoner fildelare. Det ända som skjuter på Antipiratbyrån är just bolagen som vill ha pengar. Är det inte Artisterna som borde predika? Dock vet jag band som är negativa till fildelning men det är andra sidan på myntet att förklara.

Redigerat av ArcticEmpire
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad kan det vara 10-30 personer som har åkt fast av miljoner fildelare.

Jag vet inte om det är mer än någon enstaka om ens det. Det är en del rättsfall uppe då och då i nyheterna (för att skrämmas), men de allra flesta fallen läggs ner av den uppenbara anledningen att IP-adress inte är personuppgifter och du måste kunna bevisa att personen i fråga har fildelat illegalt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte om det är mer än någon enstaka om ens det. Det är en del rättsfall uppe då och då i nyheterna (för att skrämmas), men de allra flesta fallen läggs ner av den uppenbara anledningen att IP-adress inte är personuppgifter och du måste kunna bevisa att personen i fråga har fildelat illegalt.

10st 2008

 

Redigerat av ArcticEmpire
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

10st 2008

Och det är väl mestadels stora seeders?

 

Tror Bert bara hittar på siffror där, enligt Wikipedia hade bara 3 st dömts för fildelning 2008:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fildelning#Domstolsavg.C3.B6randen_i_Sverige

 

Enligt ung Pirat har 36 svenskar dömts totalt för fildelning:

http://5101.se/sammanstallda-domar/

 

Med statistik för 2012 (10 fall per år per 1.4 miljoner fildelare) så behöver man fildela i 97000 år för att det ska vara 50% sannolikhet att man åker fast minst en gång.

Redigerat av Dave37
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och det är väl mestadels stora seeders?

 

Det jag tror är att det är just "Seeders" som de vill få tag i, då menar jag inte Seeders som laddar ner en låt och laddar upp den samtidigt. Jag menar de som laddar upp allt på TPB. De bryr sig inte så mycket om de som laddar ner, de bryr sig otroligt mycket mer om de som laddat upp det från början. De säger att det är en viss grupp individer som laddar upp, och så finns det de där som laddar ner och sedan inget mer.

 

Och filmbolagen bryr sig 80% bara om att inte deras innehåll ska komma ut på fildelningssajter direkt efter premiären, alltså innan den kommer ut i butik. Alltså att ingen filmar på biograferna och sedan kommer hem och laddar upp. Det är det största hotet enligt dem.

 

Källorna är från intervjuer/debatter i videoform, de kan vara lite gamla. Det är en risk att mycket är skitsnack, som allt antipirat prat är.

Redigerat av ArcticEmpire
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Skrivet (redigerat)

läraren tar in mig i "personligt" möte.

 

- (lärare) Varför hittar jag din text på internet?

 

- Alltså jag drog upp den för lite respons på ett forum.

 

- Det tror jag inte på. Du kommer förmodligen inte få godkänt. (lärare)

 

- (börjar skratta) Alltså jag kan till o med logga in på mitt konto för att visa. Ni tycker alltid det är bra att leta efter andra som har respons. Ingen i klassen bryr sig direkt när man frågar. Kollar du igenom vad som står så ser du att jag har tagit emot responsen osv.

 

- (lärare) hm... Fuska.se?

 

- Tänker du ge mig F?

 

- (lärare) nop. Inte denna gång.

 

GG WP. Tack för hjälpen alla ! XD

Redigerat av V0LFI
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha snyggt! Inte första gången dock som folk "missuppfattar" sidan. Kollar man på domänen så kan det ju lika gärna handla om att fuska i skolan, men man inser ju snabbt att så är inte fallet så snart man faktiskt läser på sidan. Men ibland så kollar ju folk bara på domänen/namnet och drar sina egna slutsatser...

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha snyggt! Inte första gången dock som folk "missuppfattar" sidan. Kollar man på domänen så kan det ju lika gärna handla om att fuska i skolan, men man inser ju snabbt att så är inte fallet så snart man faktiskt läser på sidan. Men ibland så kollar ju folk bara på domänen/namnet och drar sina egna slutsatser...

så GetAvirus.com är ingen sida med virus på?

-Nej

Redigerat av ArcticEmpire
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...