Hoppa till innehåll

Ska Du Köpa Ny Dator?


admin
 Dela

Rekommendera inlägg

  • 3 veckor senare...
  • Svar 27
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Heej, ja vill gärna ha hjälp med ett tufft beslut :)

Jag har en Hp-dator som vi köpt genom jobbet som vi delbetalar, så ja kan inte öppna den byta ut delar m.m.

P 4

3.20 Ghz

Nvidia Geforce 6600

1Gb ram..

 

och såhär ser den ut som ja funderar på..

 

AMD ATHLON 64 X2 6400+dual core AM2 processor

MSI/Asus Moderkort K9 AM2 socket, Raid, SATA2, 4*DDR slot /800MHz, PCIex

4GB DDR2 533MHz Kingston

320GB HDD SATA2 16MB 7200r 3GB/S 9ms

nVidia GeForce 8600GT PCI-E 512MB GDDR2 /HDTV, DVI

DVD±RW 18X DL Nero 6,0

8 channels ljudkort 3D

Nätverkskort Giga-LAN (10/100/1000BASE-T)

Midi tower 450w 2st USB2.0 panel

 

Hur ska ja göra? :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

bra guide! men ett klagomål (enligt mig): -jag tycker- att man minst ska ha 2Gb minne. Men 1Gb är ju bra om man inte ska ha den till att spela med :) annars e guiden bra!

 

Ska köpa en dator som typ klarar av spelen som WoW , CS osv. Nån som rekommenderar något billigt? :)

Om det inte e för admin som ska svara så vet jag ganska mycket om datorer :) (inte för att va' kaxig)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Hmm har en fråga angående CPU och CPU fläktar, jag ska snart köpa en dator på www.datorbutiken.com och då köper jag delarna istället för en ihopbyggd. Då står det att det ingår "Cpu Cooler" med processorn, är det fläkt? och i sånna fall duger det eller blir processorn för varm? Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

År priset 7400kr bra om man kan köpa följande:

 

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4 Ghz

Gigabyte GA P35 DS4 moderkort

4x1024mb A-DATA Ram minne

Gigabyte GeForce 8800GT 512 MB

Xion Axp 630 watt nätdel

 

Och tror någon att man kan få något för ett 3 månader gammalt GeForce 8600 Gts på 512 Mb kostade ca 1200 nytt

och om man kan få något för min gammla Dell dator med en Pentium 4 processor på 3ghz, 2 GB ram, ett vanligt Moderkort, CD läsare och en nätdel på okänt antal watt och ett GeForce 6300 grafikkort på 256 Mb. Skulle vara tacksam om någon visste om det finns något värde i dessa saker

Redigerat av Kajmanhamster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bra att guiden uppdateras ibland, den hade nog missvisat ganska mycket nu annars. =D

 

Angående nätaggregat så spelar inte mängden watt särskilt stor roll. Blir lite fel när det står att det behövs 1000W för SLI/Crossfire, det finns riktigt bra nätaggregat som klarar två krävande grafikkort med 500W. Här är en bra guide som visar hur man räknar. http://www.sweclockers.com/forum/showthrea...threadid=612278 Kunde kanske även skrivit att det faktiskt inte ingår nätaggregat i alla chassin.

 

Under "Processorer" hade det varit bra att skriva lite mer vad man ska ha till vad. Spelar man mycket spel och överklockar är Intel Core 2 Duo det absolut bästa valet. Ja, bättre än Quad Core. Quad Core är dock bättre vid videoeditering, rendering och liknande. Att Intel Core 2 Duo är bättre i spel beror på att de allra flesta spel har bara stöd för en kärna. Detta gör att Intel Core 2 Duo har en fördel emot Quad Core p.g.a. den högre klockfrekvensen. Samma gäller spel som har stöd för två kärnor. Endast ett fåtal spel har stöd för fyra kärnor. Finns en tråd som tar upp det på Sweclockers. http://www.sweclockers.com/forum/showthrea...t=vilket+%E4ger

 

Lite fler modeller hade kanske också varit bra. En bra men billig E6550 finns för 1290:- på Datorbutiken. Den lite dyrare E6750 finns för 1480:-. Sedan finns också E8400, som just nu är den bästa Intel Core 2 Duo-processorn (?), för 1650:-. Vill man ha ännu billigare dubbelkärniga processorer kan det vara värt att ta en titt på AMD. Det var nog dock nedskrivet. Ska man ha Quad Core blir det genast mycket dyrare. Den vanliga Q6600 finns för 1950:-. Alla andra Quad Core med rimlig prislappar är faktiskt slut på Datorbutiken. Lite sådant kunde man haft med.

 

Hastigheter på RAM-minnen hade varit bra. Spelar man i Vista är det nog faktiskt 2-3GB 800MHz, PC6400, som gäller.

 

Bra att det var med modeller i grafikkortspalten. Dock saknar jag 9600GT som ligger brevid/lite före HD3870 och bakom 8800GT. 8800GTS 512MB borde kanske också vara med. I princip ett snabbare 8800GT med bättre kylning. 9800GTX hade kanske också varit intressant för vissa och lägger sig precis bakom HD3870 X2. Någonting om att SLI/Crossfire inte är särskilt bra i dagsläget och kan t.o.m. ge sämre resultat än ett enskilt kort hade varit en bra upplysning.

 

Kajmanhamster: På Blocket finns det värde i allt, bara det lyser.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag ska köpa ny dator nu och har byggt lite på komplett men undrar om kombinationen av komponenter är bra

 

datorn det gäller är denna:

 

chassi: Cooler Master Mystique 631, Svart

moderkort: Asus P5K Premium/WIFI-AP, P35, DDR2

Processor: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

nätagg: Silver Power PSU, 600W, 120mm fläkt

minne: OCZ DDR2 PC6400 4096MB KIT, Reaper HPC,

grafikkort: Gainward GeForce 9800GTX 512MB GDDR3,

 

kom gärna med förslag på vad ni tycker jag ska ändra på

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ska köpa ny dator nu och har byggt lite på komplett men undrar om kombinationen av komponenter är bra

 

datorn det gäller är denna:

 

chassi: Cooler Master Mystique 631, Svart

moderkort: Asus P5K Premium/WIFI-AP, P35, DDR2

Processor: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

nätagg: Silver Power PSU, 600W, 120mm fläkt

minne: OCZ DDR2 PC6400 4096MB KIT, Reaper HPC,

grafikkort: Gainward GeForce 9800GTX 512MB GDDR3,

 

kom gärna med förslag på vad ni tycker jag ska ändra på

Ser bra ut. Jag hade dock valt E8400 eller E8500-processor istället för Q6600. Men det är ju jag. Läs varför i mitt förra inlägg.

 

Jag hade nog också bytt till ett HD3870 X2 istället.

 

HD3870 X2

 

GeForce 9800GTX

 

Jämför man priserna på dessa två korten hade jag nog övervägt att byta till ATI/AMD-kortet. På Sweclockers finns ett test där båda dessa korten är med. Jämför prestandaskillnaden och se om du är redo att betala ett par hundralappar extra för HD3870 X2.

 

Det är en bra konfiguration, jag ger dig dock bara lite alternativ. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Okey!

 

Ska köpa dator för första gången (sitter på "vardags" datorn som bara duger till surfing)

 

Har hittat den jag ska ha:

 

Intel C2D E6750 2,66GHz

Nvidia 9600GT

4GB Ram minne

2x2048MB DDR2 800MHz

500GB S-ATA 7200RPM

 

Ska jag köpa den? :)

 

Undrar om den klarar TF2, Crysis (Low,Medium) och CS? Utan att svettas som en gris :lol:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...