Hoppa till innehåll

How To: Ta Bort, Ändra Eller Skapa Partitioner Med Gparted!


Median
 Dela

Rekommendera inlägg

Goddag.

 

Nu ska jag skriva hur man får till det med att skapa och ta bort partitioner genom GParted..

 

1. Ladda ner http://sourceforge.net/project/downloading...ive-0.4.4-1.iso

 

2. Bränn det på skiva.

 

3. Starta om datorn, boota med CD, om inte "Press any key to boot from the CD" kommer upp så måste ni konfigurera BIOS från att starta med CD först, googla det, orkar inte förklara det här, och ni som är för inkompatibla för att googla får klara er utan det här :>

 

4. Nu kommer som ett OS upp (Linux), starta GParted från skrivbordet där.

 

5. Nu måste ni välja något för att fortsätta!

5a: Jag vill skapa! Hoppa till 6!

5b: Jag vill förgöra.. Hoppa till 7!

 

6. Så du vill skapa? Isåfall så måste du börja med att ändra storleken på en annan partition till lite mindre, annars finns det inget utrymme att göra en partition av.

 

6a. Högerklicka på Partitionen du vill göra mindre.

 

6b. Tryck på Resize/Move.

 

6c. Dra den där vit/gröna saken ovanför siffrorna inåt, då kommer storleken på partitionen att minska, eller så skriver du storleken direkt därunder i MB. Bild under.

http://gparted.sourceforge.net/screens/gparted_7_big.jpg

 

6d. Tryck Resize/Move när du är klar!

 

6e. Tryck på GParted uppe vid menyn, välj Create a New Partition som jag tror den hette, eller så letar du bara runt efter Create Partition vid menyerna.

 

6f. Ändra storlek och allt till det du vill ha, skriv in hur mycket MB eller dra bara den där saken till max om du vill använda allt utrymme på den partitionen istället för att göra flera.

 

Ang. filsystemet så ska du använd NTFS om du använder Windows XP/Vista/7! Använd ext3 för Linux. Ang. vilken partitiontyp det ska vara så kvittar det, dock kan du bara ha 4(?) Primary Partitions, medans du kan ha obegränsat med Local Partitions, så välj fritt.

 

http://gparted.sourceforge.net/screens/gparted_6_big.jpg

 

6g. Tryck Add och du är klar!

 

-

 

7. Tryck på partitionen du vill ta bort.

 

7a. Tryck delete på tangentbordet eller högerklicka och tryct delete.

 

7b. Nu kan du antingen ändra storleken på en partition så att den får det utrymmet som den partitionen som du tog bort hade, eller skapa en partition. För att ändra storleken går du tillbaka till 6c, dock istället för att minska ska du göra den större, allt annat är dock korrekt.

För att skapa en ny går du till 6e och 6f!

 

Såja. Då var vi klara.

Nej, inga PM, skriv i tråden.

 

Hoppas ni är glada nu :>

Redigerat av Median
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...